Vyhledávání zájezdu
Pamír na kole - Tádžikistán

Pamír na kole

Tádžikistán

, Kemp



Pamír na kole

Počet termínů:

1 termín / 0 Last minute / 0 First minute

Strava:

Polopenze

Doprava:

letecky -

Počasí:



Popis zájezdu

Cyklistický přejezd Pamíru patří kvůli, odlehlosti regionu, obtížné logistice a náročnému terénu i klimatu mezi unikátní cyklistické výpravy. S doprovodným džípem, kuchařem a po trase, kterou jsme pro vás připravili, si však můžete tento excelentní zážitek dopřát i vy.

Putování zahájíme v Oši – jednom z nejrušnějších a nejstarších měst celé Střední Asie ležícím na Hedvábné stezce. Odtud budeme postupně stoupat až do Sary-taš – poslední osady před kyrgyzsko-tádžickou hranicí. Pohled na jednolitý hřeben Pamíru s dominantním Pikem Lenina (7134 m) v nás vzbudí respekt a očekávání toho, co se skrývá za zdánlivě nepropustnou horskou hradbou.

Přes nejnepřívětivější bezcelní zónu světa přejedeme kyrgyzsko-tádžickou hranici, překonáme dvě čtyřtisícová sedla a spustíme se k jezeru Karakul. Zde odbočíme z Pamírského traktu a srdcem největšího středoasijského národního parku NP Pamír překonáme údolím Bartangu pamírský hřeben. NP Pamír je opravdu pozoruhodné místo – zahrnuje 40 šestitisícových vrcholů, několik ledovců a jezer. Díky jeho odlehlosti a řídkému osídlení disponuje vzácnou biodiverzitou – nalezneme zde 100 druhů endemických rostlin a 160 různých druhů ptáků. Z kola budeme pozorovat stopy vzácných kopytníků, při troše štěstí nám cestu zkříží ovce Marko Polo a za šera budeme pátrat v krajině, zda neuvidíme lesknoucí se oči sněžného leoparda.

Údolí Bartangu opustíme v městečku Rušon. Ačkoliv ospalá, několik stovek obyvatel čítající osada není žádným velkým centrem, na nás bude po týdnu stráveném v divočině Bartangu působit až příliš živě. Z Rušonu poputujeme následující dva dny po proudu hraniční řeky Pjandž. Na druhém břehu tohoto divokého a přehradami nespoutaného toku zahlédneme izolované, téměř středověké afgánské vesnice. Někde se řeka natolik zúží a zařízne hluboko do kaňonu, že můžeme rozeznat muže na oslících a ženy okopávající políčka. Připomíná to pohled do minulosti. I na našem břehu však budeme mít místy husí kůži, neboť silnice je v některých úsecích široká sotva tři metry. Když konečně dorazíme do poslední osady na naší cestě – Kalaikumu, pocítíme opojení z našeho výjimečného zážitku. Odtud se džípy dopravíme do Dušanbe, nakoupíme poslední dárky a letecky se vrátíme domů.


Služby za příplatek:

tádžické vízum včetně povolení do oblasti Horský Badachšán.


Letenky:

Pro tento zájezd využíváme leteckou společnost Turkish Airlines. Přeprava kola letadlem je zahrnuta v ceně letenky. Kolo můžeme zabalit do kartonové krabice, kterou budeme mít k dispozici i pro zpáteční cestu (je nutné ji "zplacatět").

Vnitrostátní přelet Biškek–Oš létáme se společností Pegasus Airlines nebo Manas Airlines. Přeprava kola na tomto letu je rovněž zahrnuta v ceně zájezdu.


Noclehy a stravování:

V oblastech, ve kterých se budeme pohybovat, turistická infrastruktura velmi pokulhává. Je potřeba se na to dopředu, zejména psychicky, připravit. Ubytováni budeme buď ve vlastních stanech (v případě příznivého počasí) nebo v tzv. homestay (tedy u místních obyvatel doma). A to zkrátka proto, že jiné možnosti neexistují. Vždy se budeme snažit přihlížet zejména k aktuálnímu počasí a kapacitním možnostem. Místní obyvatelé jsou velmi přívětiví a v každé vesničce se najde rodina, která nás bude chtít ubytovat. Někdy je však lepší, zejména z hygienických důvodů (možnosti umytí), spát až za vesnicí ve stanech na volném tábořišti poblíž řeky nebo potoka. V ideálním případě počítáme se 7 noclehy pod stanem, zbytek v rodinách.

V ceně je zahrnuta polopenze, buď připravovaná místním kuchařem při kempování v horách, nebo se jedná o jídlo připravované přímo v rodinných ubytovnách. Budeme se pohybovat ve velmi chudých oblastech, a proto je potřeba počítat s nižším výběrem, zejména čerstvých potravin - chybí mléčné výrobky, uzeniny, čerstvá zelenina a ovoce.


Náročnost:

Celkem na kole ujedeme přibližně 800 km a překonáme převýšení 10300 m; z hlediska povrchu se jedná především o terén, místy velmi těžký (kamenité cesty, brody, prudké sjezdy i výjezdy); celkově vyšší náročnost je také dána velmi omezenou možností popovážení nebo zkracování denních etap, nadmořskou výškou mezi 3000-4000 m a velmi proměnlivým počasím.


Doporučené kolo:

Na tento zájezd doporučujeme jednoznačně pouze horské kolo a dobře využijete i celoodpružené.


Klima:

V horách lze očekávat proměnlivé počasí s možností slunce, deště, silného větru, ve vysokých polohách především v první části zájezdu i sněžení. Vzhledem k táboření ve výškách kolem 4000 m očekávejte velmi chladné noci (+0 až –10 °C). V druhé části zájezdu po překonání hlavního Pamírského hřebenu teploty výrazně stoupnou a poslední dva dny cyklistiky mohou přes den dosahovat až ke 35°C.


Poznámka:

Zájezd vznikal v červnu 2015, kdy Katka a Jarda Lhotovi společně s Pavlem Janečkem a Tomášem Slívou podnikli průzkumnou výpravu z Dušanbe až do Oše. Pro přátele a přátele přátel psali blog, který si můžete přečíst zde.


Naše doporučení:

Připravili jsme pro vás krátký instruktážní film, jak nejlépe zabalit kolo do letadla. Prohlédnout si ho můžete zde.

Program

1.–2. den:

Letecky Praha-Biškek– (Kyrgyzstán): odpolední přílet, sestavení kol a odpočinek po cestě; fakultativně prohlídka Oše–3000 let starého obchodního sídla, ležícího v jihovýchodním cípu Ferganské kotliny na Hedvábné stezce: největší středoasijský bazar Jayma, důležité poutní místo muslimů hora Šalomounův Trůn , na níž údajně spočinul sám prorok Muhammad a jehož povzdech nad krásou okolní krajiny („Oššš...") dal městu název.



3.–5. den:

Na kole po legendárním Pamírském traktu postaveném sovětskými inženýry ve 30. letech minulého století; z úrodné nížiny řeky Taldyk (960 m) pozvolným stoupáním přes sedlo Čyrčik (2408 m) do městečka Gulča (1570 m); dále divukrásnou Alajskou dolinou prořezávající červené pískovcové kaňony; přes sedlo Taldyk (3615 m) až do Sary-taše (3 dny/200 km/4070 m/asfalt).



6. den:

Volný aklimatizační den v oblasti Sary-taš (3173 m) – poslední výspa civilizace na cestě do Číny (čínská hranice je pouhých 70 km na východ) nebo do Tádžikistánu; výhled na panorama Pamíru s dominantním Pikem Lenina (7134 m); cyklistický výlet po okolí nebo fakultativně autem do horolezecké základny na úpatí druhé nejvyšší hory Pamíru a odtud pěší výlet.



7.–8. den:

Vzhůru na jih po nejvýše položené kyrgyzské silnici přes neprostupnou hradbu Pamíru; zpočátku silnice stoupá volně, po pár kilometrech se asfalt mění v rozbitý beton a za kyrgyzskou celnicí v červený prach; nejvyšší bod na trase sedlo Kyzyl-Art (4280 m); překročení jednoho z nejvýše položených hraničních přechodů světa; přejezd do Tádžikistánu a do autonomní oblasti Horský Badachšán; přes sedlo Jobulak (4264 m) se spustíme k jezeru Karakul (3944 m) - nejvýše položenému meteoritickému jezeru na světě (2 dny/100 km/1600 m/rozbitá šotolina s roletou).



9.–11. den:

První část cyklistiky v NP Pamír : unikátní „černé" jezero Karakul vzniklé dopadem meteoritu před miliony let; opuštění Pamírského traktu a vjezd do srdce národního parku pastviny se stády jaků a polodivokých koní; proti proudu řeky Kokuibel po polopouštních náhorních pláních Pamíru; sedlo Kok Jar (3 808 m) a prudký sjezd do izolovaného údolí Bartangu; pohádková vesnička Savnob usazená na hraně kaňonu burácející řeky pod Fedčenkovým ledovcem a zaledněným Štítem nezávislosti (6940 m) (3 dny /170 km/1400 m/těžký terén).



12.–13. den:

Druhá část v NP Pamír : pokračujeme podél řeky Bartang; unikátní horské vesničky Barchadif, Bartang, Basid a Bardara a jejich milí, etnicky rozmanití obyvatelé hovořící téměř zaniklou formou pamírštiny; lokální skryté svatyně vztahující se k místní specifické formě islámu–šíitského směru ismáilíja; dojezd do Rušonu a opětovné napojení na Pamírský trakt (2 dny/140 km/1250 m/těžký terén).



14.–15. den:

Po proudu hraniční řeky Pjandž po Pamírském traktu; výhledy přes řeku na izolované vesničky sousedních afgánských Paštunů; živá městečka a tržiště; kaňon řeky Pjandž v jejíchž stěnách je vysekána tato místy neuvěřitelná silnice; dojezd do Kalaikumu, zabalení kol, závěrečná večeře v horách (2 dny/175 km/1950 m/prašná cesta).



16.–17. den:

Celodenní přejezd do hlavního města Tádžikistánu Dušanbe a brzký ranní let do Prahy.

GPS souřadnice nejsou dostupné.

Žádné recenze pro tento hotel.